Det nya är att vi kan välja en kost som kallas IFD-mat och som har en hög inflammationsdämpande faktor. IFD-maten främjar friskprocesserna och motverkar kronisk inflammation. Det är friskkost som till stor del består av färgrika grönsaker, fisk, olivolja och frön. De bästa kryddorna är lök, ingefära, gurkmeja, cayennepeppar och chili, som var och en är starkt inflammationsdämpande. Köttet ska helst vara vilt eller från gräsätande djur. Frukt är lätt inflammatoriskt & sänker pH värdet (på grund av sötman) men så näringsrikt att vi bör äta lite icke så söta frukter varje dag.

Min rekommendation är att helst äta frukt före maten eller 3 eller fler timmar efter maten pga att det annars startar en jäsningsprocess som ej är bra för kroppen. Bär går dock bra att frossa i och äta när som helst, både innan, i och efter maten.


 

IFD-systemet bästa hjälpen

Som hjälp för att finna den hälsosamma power-maten finns ett nytt system som ser till olika råvarors inflammationsdämpande effekt (IFD-effekt). Detta är en amerikansk metod som integrerar mer än tjugo olika pro- och antiinflammatoriska faktorer.
I korthet förespråkar IFD-systemet mat som är rik på vitaminer, fytonutrienter och enkelomättat fett samt innehåller små mängder socker och fleromättade fetter.

Tonvikten ligger på magert protein, frukt och grönsaker, fisk från kalla vatten och fullkorn, medan raffinerad, processad mat, transfetter och tomma kalorier bör uteslutas.


 

IFD-maten är den bästa kosten

Man behöver till exempel inte längre fundera över bra eller dåliga kolhydrater (GI) eller räkna kalorier. IFD integrerar allt detta i ett holistiskt system. Det löser många problem eftersom ett inflammationsfritt liv automatiskt bärgar för god hälsa och viktkontroll.


IFD-skalans värden

Har räknats ut utifrån mängden fett och typen av fettsyror, innehåll av antioxidanter, förekomst av B6, B12 och folinsyra (som sänker inflammationsmarkören homocystein), K-vitamin och antiinflammatoriska fytonutrienter. De underlag som använts för beräkningen av IFD-effekten kommer från det amerikanska jordbruksdepartementet (USDA) och ett forskningsinstitut vid Sydney universitet i Australien (Glycemic Index Research Institutet).

Formeln för att bestämma IFD-värdena räknades ut från dussintals publicerade studier av olika näringsämnen och deras samband med inflammation i kroppen. Tillvägagångssättet redovisas utförligt i boken The inflammation free diet plan.


IFD tar ställning

till individuella näringsämnen, såväl som det inbördes förhållandet mellan olika näringsämnen. Det inkluderar även matens glykemiska index, det vill säga dess effekt på blodsockerhalten. Viktigt är mängden av ett visst näringsämne och hur stark effekten är.

Till exempel har stora doser E-vitamin en god antiinflammatorisk effekt, men de små mängderna som finns i solrosfrön ger bara ett par IFD-poäng och där finns även en hög andel omega-6-fettsyror som sänker IFD.


IFD-maten ger dig

Att äta inflammationsdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna och mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier avtar eller försvinner. Samtidigt minskar risken för hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers sjukdom, astma, cancer, benskörhet, diabetes och andra åldersrelaterade sjukdomar som har inflammation som grund. Det finns bara fördelar för hälsan med IFD-maten.

Denna text är till största del hämtad från ‘Sannas Matbok för den självläkande människan’, författare Sanna Ehdin. Vi har redigerat “layouten” för att göra texten mer lättläst.