Pernilla Carriers rekommendationer.

I vissa livsmedel som jag tycker du bör undvika, finns det ämnen som är svåra för kroppen att hantera, även om de också kan innehålla många bra näringsämnen. Nyttan av råvaran väger helt enkelt inte upp den skada den gör.

Min rekommendation:

  • Välj ekologisk och närodlad mat i största utsträckning
  • Ät helst frukten före maten, bär går dock bra att äta även efter maten
  • Dricker du kaffe ibland (ej rekommenderat), drick då tre gånger så mycket vatten för att rensa ut gifterna
  • Sockerbehov? Ät mer bra protein. Vi har bra protein (GROW) till försäljning.

 

Fett

Fettsyror är bra för dina kärl, tarmar, hud, hjärta, hjärna, lever och dina celler. De har antiinflammatoriska egenskaper, ger energi, uthållighet och påstås befrämja inlärningsförmågan. Din kropp behöver fett. Fettet omvandlas till fettsyror och dessa behövs för att dina celler skall kunna fungera optimalt. För att kunna vara frisk och må bra behöver du därför fett. Det är dock viktigt vilket fett du äter.

Undvik

  • margarin, matolja, rapsolja
  • lättmargarin (Lätta, Lätt & Lagom, Becel etc.)
  • transfetter (finns ofta i halvfabrikat och kakor) och härdat fett.


Använd istället:

  • Ekologisk kallpressad oliv- och linfröolja
  • avokado
  • solros- och pumpafrön.
  • Ät bra fett för att kroppen skall kunna släppa det dåliga fettet.
  • Du kan även komplettera med Focus oljan som innehåller ekologiska kallpressade vegetabiliska oljor, Omega 3, 6, 7 & 9 (se butiken)

 

Vete och andra spannmål

Vete stör tarmarna, samt ibland även tymus och sköldkörtel och sänker därmed immunförsvaret och energin generellt i kroppen. Vete leder till försurning, inflammationer och eventuellt till sjukdom i kroppen på sikt.

Min rekommendation:

  • Uteslut helst allt vete även couscous, bulgur, vetekli
  • Uteslut helst allt vetestärkelse och veteprotein som ganska ofta finns i glutenfria produkter. (Läs noga innehållsförteckningen)
  • Uteslut sojasås då det nästan alltid innehåller vete, det finns glutenfri.
  • Tänk på att även råg, korn och havre är också försurande men dock bättre än all form av vete, ju grövre desto bättre.

Ät istället:

  • Bovete, quinoa, hirs, amarant
  • råris (vitt och rött)
  • kikärtor
  • grönsaker
  • Ibland pasta av märke Schär eller Semper (på glutenfria hyllan)
  • För bakning, pajer, plättar, kakor mm kan du prova att blanda mjöl på bovete, quinoa och råris. Finax glutenfria Italienska mjölmix passar de flesta.


Några bröd utan vete: (var sparsam med bröd över huvudtaget.)

Knäckebröd:

  • De flesta fabrikaten har rågknäcke, flera finns ekologiska, bl.a. Saltåkvarn och Änglamark.

Grovt bröd:

  • Kung Markatta – Råg, Solrosbröd
  • Schulstads – Råg Solros, Det Goda, Danskråg Skovmand och Rågkärna (vanliga butiker).
  • Fazer – Real
  • Saltå Kvarns – Rena rågen.

 

Komjölksprodukter

De allra flesta dricker eller äter komjölkprodukter för att få i sig kalcium… det finns bättre sätt att få i sig de mineraler du behöver

  • Komjölksprodukter stör tarmarna och pH-värdet
  • Komjölksprodukter sänker immunförsvaret
  • Komjölksprodukter är inflammations- och slembildande.

Ät och drick istället

  • Sesamfrö (oskalade), broccoli, dill, persilja, alger och gröna bladgrönsaker är mycket kalciumrika
  • Drick sesammjölk, rismjölk och eventuellt lite havremjölk
  • Ej stora mängder sojaprodukter är bra någon (barn skall ej äta soja)
  • Get-/fårmjölksprodukter är ok. (hyvelbar getost – Falubygden och hyvelbar fårost Manchego)
  • Lite ekologisk parmesan går bra att äta ibland.

 

Animaliskt protein och kolhydrater vid samma måltid:

  • När du äter ägg, fisk, skaldjur, kött (undvik alltid griskött helt och hållet, och helst även rött kött), undvik då att äta kolhydrater så som ris, pasta, potatis.
  • Grönsaker så som broccoli, sparris mm passar utmärkt till och quinoa om du vill ha lite mer. Det gäller även omvänt, om du äter kolhydrater så gör det helst med grönsaker och baljväxter.

 

/ En del text har hämtats från Kilman Institutet och från Sanna Ehdin.

För frågor Pernilla Carrier
pernilla@carriercarrier.se