Energigivare och energitjuvar- vete (4a)

Energigivare och energitjuvar- vete (4a)

Allt vi stoppar i mun påverkar oss!
- om du tror på ovanstående mening, så förstår du att det gör en enorm skillnad för kroppen vilka produkter du väljer…

Energigivare
Mat och dryck som stärker och stödjer hela dig.

Energitjuvar
Mat och dryck som försvårar din kropps arbete, råvarornas fördelar väger helt enkelt inte upp nackdelarna.

Ta bort Energitjuven – Vete! (nyckel 4a)

Genom att ta bort allt vete eller åtminstone minska rejält på intaget bidrar till att du kan bli friskare, starkare och får en välfungerande kropp med ett bättre nervsystem och stabilare psyke. Nu är det upp till dig att välja och rensa.

Vete finns på många ställen, uppenbara, men även gömda. Bestäm dig för hur noga just du vill vara med vete i ditt liv. Om du inte vill ta bort allt så rekommenderar jag att du väljer ekologiskt fullkornsdinkel och kamut som är gamla vetesorter. Ju mer vete du tar bort desto mer hälsa får du är min erfarenhet.

Alla alternativ till vete vi föreslår (längre ned) hittar du i större matvarubutiker, om det inte skulle finnas i din butik, så be dem att ta hem. Några producenter som har ett relativt brett och bra sortiment och värt att hålla utkik efter är Kungmarkatta, Saltå Kvarn, Biofood, Änglamark, I love eco och Garant.


Vete är ett sädesslag

Våra vanliga sädesslag (vete, råg, korn och havre) är alla försurande, och av dem så är ekologiskt odlat havre det bästa alternativet. Det som gör vete till värsta energitjuven bygger vi på min erfarenhet. Vi ser att vete förutom att det är försurande även stör många funktioner i kroppen bla sköldkörteln, vilket i sin tur kan påverka vår hormonbalans, näringsupptag och ämnesomsättning. Det kan också störa nervsystemet vilket kan skapa förslitningsskador, stelhet och värk.


Kärt barn har många namn (alla dessa är vete)

  • Vete
  • Dinkel
  • Spelt
  • Graham
  • Bulgur
  • Couscous
  • Kamut
  • Vetestärkelse
  • Veteprotein

Energigivande alternativ till vete!

Vi rekommenderar att du nu börjar byta ut vete som du normalt brukar handla, även det som är finstilt på innehållsdeklarationerna. Byt ut det när du handlar mot alternativ som stärker dig.

Bröd:
Rågknäcke, Rågsurdegsbröd, Kung Markattas – Råg eller Solrosbröd,  Schulstads –Dansktråg eller Skovman.

Allra bäst är att inte äta bröd gjort på sädesslag alls, du kan själv baka bröd på Jyttemjöl, rismjöl eller bovetemjöl.

Pasta:
Rispasta, majs- och bovetepasta, hittar du på glutenfria hyllan, se till att de är naturligt glutenfria.
Glas- och risnudlar hittar du på asiatiska hyllan.

Bulgur/Couscous: Quinoa, råris, kikärtor, bovete, hirs.

Pannkaka:
Utmärkt att använda bovetemjöl.

Müslie:
Flingor av bovete, quinoa, amaranth, hirs och fröer.

Gröt:
Bovete, quinoa, amaranth, hirs, (havre, råg, korn).

Använder du dem hela är det bättre än kross el flingor iom att det är en långsammare kolhydrat,

då hålls ditt blodsocker mer stabilt och du håller dig mätt längre.

Redningar: Kikärtsmjöl, potatismjöl, arrowrot.

Bakning:
Jyttemjöl, bovetemjöl, rårismjöl (det blir inte lika fluffigt!)

Prova dig fram, det finns även andra naturligt glutenfria mixer.

Sojasås:

innehåller vete, Tamari är ett bättre alternativ.

Buljong:

vissa innehåller vete. Sök en utan vete, socker och jäst.

Ex Biofoods vegetariska bujong utan socker och jäst.


”Det är ju vete överallt” …

… säger flera vi talar med. Ja, det finns mycket av det och vi har en vete kultur i västvärden. Det går dock att komma runt det, med planering och struktur, och du behöver ju inte bli helt strikt. Dessutom är alternativen goda!


Eget ansvar

Allt vi stoppar i mun påverkar oss antingen positivt eller negativt. Under de sista 15 åren har flera 1000 människor påverkats positivt av att följa våra råd och rekommendationer. Våra råd och rekommendationer ersätter inte läkarvård.

När du börjar äta en kost som den vi förespråkar underlättar det för kroppens funktion, då börjar kroppens inre organ så som tarmar, njurar och lever att rensa slagprodukter och gifter ur kroppen. Om du får något obehag så rekommenderar vi att se över hur mycket vatten du dricker, om du inte redan har gjort det så öka till 10 glas per dag.

”Lyssna på kroppen och gör dina förändringar gradvis”.

Med vänliga hälsningar
Pernilla Carrier
John Carrier